Marketing wirusowy – czym jest viral marketing

Dlaczego marketing wirusowy jest ważny w Twojej firmie?

Viral marketing polega na wypromowaniu produktów, firmy lub usług poprzez stworzenie sytuacji, w której informacje o promowanych przedmiotach będą rozprzestrzeniane przez potencjalnych klientów z ich własnej woli.

Wykorzystywane do tego celu są najczęściej Internet oraz środki masowego przekazu. Informacja rozprzestrzenia się samoistnie w coraz szerszym kręgu danej społeczności.

Zasada działania marketingu wirusowego opiera się na psychologicznym zjawisku, które określa mechanizmy nauki i zapamiętywania poprzez emocjonalne zaangażowanie. Bez względu na to jaki rodzaj emocji (pozytywnych czy negatywnych) towarzyszy danemu wydarzeniu w życiu człowieka, konsekwencje i skutki zaistniałej sytuacji  zostają zapamiętane nieraz do końca życia człowieka, kiedy towarzyszą zdarzeniu bardzo silne emocje.

Marketing wirusowy możesz wykorzystać jako świetną promocję Twojej zdalnej działalności. Przygotowałem dla ciebie przykłady na pracę z domu – może być pomocne w kontekście marketingu wirusowego.

To udowodnione przez naukę zjawisko wykorzystywane jest w taktykach marketingowych. Marketing wirusowy ma na celu, najlepiej niepostrzeżenie, wywarcie łagodnego wpływu na świadomość i opinie potencjalnych klientów tak, by sami przekazywali informacje między sobą i rozprzestrzeniali je w jak największym kręgu odbiorców.

Psychologiczne aspekty viral marketingu

Aby było to możliwe, przekazywane treści muszą wzbudzać ciekawość. Najlepiej, gdyby wywierały wrażenie, że są tworzone i opowiadane w jak najbardziej naturalny, niewymuszony sposób. Niejako „oddolnie”, bez wpływu stojących za nimi specjalistów od marketingu.

Im bardziej „naturalnie” uda się przeprowadzić taką kampanię, tym większy i bardziej zadowalający będzie efekt końcowy.

Następnym ważnym elementem wywierania wpływu na klienta, jest forma przekazywanych treści i ich ładunek emocjonalny. Najlepiej by forma była wykreowana na jak najbardziej amatorską, szczerą, przypadkową etc.

Zazwyczaj używane są środki wzbudzające sympatię i radość. Jednakże w strategii marketingu wirusowego ważne jest ogólne zaangażowanie emocjonalne. Doskonałym rodzajem emocjonalnych historii, wzbudzających u odbiorców takie reakcje psychofizyczne, jak wydzielanie się oksytocyny, są wszelkiego rodzaju opowieści o bohaterach.

Dobry scenariusz w viral marketingu to podstawa

Scenariusz takiej opowieści musi się opierać o kilka podstawowych punktów. Głównymi z nich są walka i pokonanie przeciwności, by w finalnej części nieść pomoc światu, zrobić coś dobrego dla innych ludzi lub wyzwolić się czy przezwyciężyć własne słabości.

Aby marketing wirusowy zadział, przekazujący treści musi doskonale rozumieć społeczność, wśród której wywierany jest wpływ. Musi znać zainteresowania i oczekiwania potencjalnych klientów.

W żadnym wypadku reklama nie może być nachalna, ani zbyt wyrazista. Przykładem dobrych produktów marketingowych viral marketingu są zabawne filmiki rozsyłane pomiędzy użytkownikami portali społecznościowych, ciekawe zdjęcia, memy.

Konieczni zobacz tą prezentację – pomoże Ci w budowaniu Twojego biznesu:

Jeśli budujesz swój biznes w oparciu o pisanie bloga, o czym przeczytasz tu: “Czy na pisaniu bloga można zarobić?“, to nie wykluczone, że właśnie viral marketing pomoże Ci znalźć pierwszych czytelników!

Używana jest także plotka czy tworzenie symboli i trendów. Największe sukcesy firmy marketingowe odnoszą wtedy, kiedy uda im się wypromować hasło, które przeniknie do języka potocznego, np. „’prawie’ robi wielką różnicę”.

Powszechną praktyką jest także zatrudnianie influencerów, czyli ludzi, którzy potrafią oddziaływać na opinię danej społeczności. Dobrym przykładem są tutaj blogerzy lub vlogerzy. Jeśli mają zgromadzone grono odbiorców, mogą oddziaływać na wiele osób, których liczba może sięgać wiele tysięcy. Do oficjalnych praktyk tego rodzaju marketingu należą także premie wypłacane przez firmę za polecenie klientom, różnego rodzaju rabaty itp.