Pierwszy sklep internetowy na PrestaShop – zalety i wady

Planujesz uruchomić własny sklep internetowy i zastanawiasz się, który z silników będzie najlepiej odpowiadał Twoim potrzebom? Projekt sklepu i funkcje silnika to kluczowe elementy, które będą decydować o powodzeniu sprzedaży. Bardzo dużo zależy od tego, jaki silnik (skrypt) wybierzesz i czy będziesz chciał mieć wpływ na wszystkie funkcje czy tylko na ich część. Jedynym z rozwiązań może być PrestaShop.

Prestashop – silnik sklepowy na miarę XXI wieku

PrestaShop jest jednym z najpopularniejszych  silników do obsługi zamówień internetowych w Twoim sklepie.  Jest to jedna z niewielu platform eCommerce, która ma ogromny potencjał i jest doskonale przygotowana zarówno pod desktop jak i mobile. PrestaShop jest oprogramowaniem typu open source, co oznacza, że jest całkowicie bezpłatne, przez co zapewnia  firmom dużą elastyczność i niską barierę wejścia.

Podczas instalacji nowego silnika PrestaShop należy zaopatrzyć się w dobrze przystosowany motyw, zwany inaczej theme lub template. Motywy poprawiają jakość wyświetlania sklepu, upiększają wygląd i podnoszą wrażenia estetyczne sklepu. Podczas konfiguracji należy także pamiętać o właściwym przygotowaniu, strony głównej sklepu, kategorii, stron produktowych i co bardzo ważne także strony kontaktu.

Dobry sklep musi stać na odpowiednim serwerze lub hostingu. Silnik PrestaShop został stworzony do zarządzania dużą liczbą produktów, nie mniej pamiętaj, że szybkość ładowania strony, jakość serwera czy czas odpowiedzi na zapytanie użytkownika mają ogromne znaczenie.

Główne zalety sklepu PrestaShop

Jak każdy CMS (content management system, czyli system do zarządzania treścią), PrestaShop ma swoje zalety i wady. Zastanówmy się nad każdą z nich.

Zacznijmy od możliwości szybkiego uruchomienia sklepu PrestaShop. Wystarczy pobrać i zainstalować bezpłatne oprogramowanie – pakiet instalacyjny, dokonać podstawowych ustawień i wypełnić sklep internetowy towarami. Następnie można już rozpocząć sprzedaż internetową. Czas instalacji jest naprawdę szybki i user-friendly.

Trzeba też w tym miejscu wspomnieć o systemie kontroli jakości treści na sklepie internetowym, który to pozwala zobaczyć niewypełnione ceny, opisy, nazwy i zdjęcia towarów, a także produktów, które są poza kategorią. Drzewo kategorii w PrestaShop jest proste, wygodne i nie wymaga dużo czasu, co zdecydowanie upraszcza pracę pracownikowi.

Innym bardzo ważnym czynnikiem, który przemawia za silnikiem PrestaShop jest łatwość w pozycjonowaniu tego sklepu. Każda kategoria, każdy produkt czy nawet wpis na blogu posiadają miejsce na wpisanie unikalnego tytułu SEO czy opisu meta. Jak wszyscy wiemy, pozycjonowanie sklepu internetowego w google ma ogromne znaczenie i wpływa na wartość sprzedaży. Tu z pomocą przychodzi nasz silnik, który sprawia, że pozycjonowanie PrestaShop jest bardzo intuicyjne i pozwala na szybką i bezproblemową optymalizację treści.

Inną zaletą PrestaShop jest wielojęzyczność i możliwość używania modułu walutowego. Pierwszy pozwala przetłumaczyć sklep na różne języki, drugi – przelicza walutę według aktualnego kursu walut. Te opcje dają nam możliwość sprzedaży na wielu rynkach, o ile uzupełnimy opisy produktów, czy podstrony z regulaminami.

Przejdźmy teraz do minusów, a ściślej mówiąc, do jedynego minusu. W PrestaShop moduły używane przez silnik mają płatny charakter i nie każdy właściciel sklepu internetowego może sobie pozwolić na takie wydatki w pierwszej fazie rozwoju sklepu internetowego.